Heuvelman Ibis

Wat 50 jaar geleden begon met één tot kraanschip omgebouwde zeilklipper, is nu een breed georiënteerd, internationaal waterbouwbedrijf met ruim 80 medewerkers. Heuvelman Ibis doet vanuit vestigingen in Delfzijl, Amsterdam en Duitsland projecten die variëren van baggerwerkzaamheden en kust- en oeverwerken, tot hydrografie en de constructie van steigers, sluisdeuren en vaarwegmarkering.

In de professionaliseringsslag die het bedrijf nu doormaakt speelt automatisering een belangrijke rol. We spreken met algemeen directeur Erik Stuut en applicatiebeheerder Jorrit de Jager over de overstap van Excel-lijsten naar de implementatie van 4PS Construct.

Over Heuvelman Ibis

BV Bagger- en Overslagbedrijf Heuvelman Ibis werd vernoemd naar oprichter Arie Heuvelman en zijn eerste baggerschip ‘de Ibis’. Het bedrijf begon in Krimpen aan den IJssel, maar werkt sinds 1975 vanuit de haven van Delfzijl. Na de eeuwwisseling kwamen daar een vestiging in Amsterdam en Duitsland bij. Heuvelman Ibis doet veel projecten dichtbij huis, maar werkt regelmatig ook over de grens, zoals in Engeland, Frankrijk, Ierland en natuurlijk dus Duitsland. In 2015 gaf Arie Heuvelman de dagelijkse leiding van het bedrijf over aan een nieuwe vierkoppige directie met veel ervaring binnen het bedrijf. Die ervaring én de wens om het elke dag beter te doen, worden nu gebruikt om Heuvelman Ibis een nieuwe tijd in te loodsen. Eén van de zaken waar daarbij flink op wordt ingezet is automatisering

Heuvelman Ibis over 4PS

Jorrit de Jager (applicatiebeheerder): “4PS Construct is hier al zeker 5 jaar in gebruik, maar tot voor kort eigenlijk enkel en alleen als boekhoudpakket. Daarnaast werken medewerkers met allerlei lijstjes in Excel en houden we de uren nog bij in papieren weekstaten. Dat is natuurlijk niet meer van deze tijd. Het afgelopen jaar stond daarom in het teken van zoeken naar de beste manier om 4PS Construct in te zetten. Makkelijk was dat niet, want er kan heel veel met 4PS Construct. We zochten echt naar een manier om het pakket voor ons bedrijf en onze mensen goed in zetten. Dat heeft best wat tijd gekost, want we keken daarbij zoveel mogelijk naar hoe we de software zó kunnen aanpassen dat het goed bij ons proces past. Maar zo’n proces wil per geval nog wel eens verschillen, dus daar moesten we eerst één lijn in vinden. Dat hebben we nu goed ingericht en getest, dus we zijn echt klaar voor de implementatie van de aanvullende modules.”

Lees het hele artikel

  • Deel dit artikel: