Media

Continue innovatie sleutel tot succes 4PS

Diepgaande kennis van bedrijfsprocessen in de bouw, GWW en installatietechniek, gevoegd bij hypermoderne Microsoft-technologie. Dat is de kracht van 4PS in het algemeen en de ERP-oplossing 4PS Construct in het bijzonder. Met innovatie als driver. “Om steeds beter te worden in waar we al goed in zijn.”

Een softwareleverancier die snapt waar hij het over heeft. Of beter gezegd, die begrijpt wat jou als aannemer of installateur bezighoudt, hoe je processen eruitzien en tegen welke problemen je aanloopt. 4PS is in 2000 op deze manier begonnen. Destijds bracht het een integrale ERP-softwareoplossing op de markt, gebaseerd op Microsoft-technologie en volledig op maat gemaakt voor de bouwnijverheid. Sindsdien wordt het verhaal van 4PS gekenmerkt door spectaculaire groei, wereldwijd (zie kader). Deze groei kwam niet vanzelf. Hoewel de specifieke standaard bedrijfsbrede oplossing, 4PS Construct, van meet af aan uiterst gewild was, is men bij 4PS niet achterover gaan leunen om hiervan te genieten. Integendeel.

Cloudoplossing

Volgens medeoprichter Martin Westerink is continu innoveren de sleutel tot het succes. “We proberen onszelf steeds weer te verbeteren, samen met onze klanten.” Een deel van deze innovatie heeft 4PS te danken aan partner Microsoft. Marcel van Noord, Business Unit Manager GWW/Infra, legt uit: “Groot voordeel is dat wij ons niet druk hoeven te maken om de technologie. Met Microsoft hebben we een partner die daar al miljarden in steekt, waardoor wij wereldwijd én de modernste oplossingen aan onze klanten kunnen bieden én onszelf volledig kunnen focussen op de ontwikkelingen in de bouwnijverheid.” Microsoft Dynamics 365 Business Central is de ERP-oplossing waarop Van Noord doelt. Deze is innovatief op allerlei gebieden, niet in het minst omdat het een volledige cloudoplossing is, zegt Johan Bakker, Business Unit Manager Bouw. “Onze klanten kunnen ervoor kiezen 4PS Construct als SaaS-dienst af te nemen, Software as a Service. Dit houdt in dat ze voor een vast maandelijks abonnementsbedrag volledig ontzorgd worden. Ze hoeven zich dan bijvoorbeeld niet druk te maken over updates, serverparken en beveiligingskwesties. En ze hebben altijd en overal realtime inzicht.”

Business Units met het oog op duurzaam partnerschap

De continue innovatie is zeker niet alleen aan Microsoft toe te schrijven. De technologiereus weet immers niet hoe de bouwnijverheid in elkaar zit. 4PS weet dat wél. Vooral door veel naar klanten te luisteren kan het softwarebedrijf uit Ede oplossingen bieden voor hun dagelijkse problemen. Van Noord: “Onze 70 ontwikkelaars zijn alleen maar bezig met branchespecifieke functionaliteiten, zoals hoe Microsoft Dynamics de aannemer/installateur ondersteunt met realtime inzicht in projecten en contracten.” Om nog dichter bij die klant te komen, koos 4PS er begin 2019 voor de organisatiestructuur te veranderen. 4PS heeft nu drie Business Units: Bouw, GWW/Infra en Installatietechniek. De oplossing blijft dezelfde: 4PS Construct helpt bij acquireren, calculeren, werkvoorbereiding, uitvoering, bewaking en nazorg van projecten maar ook bij service en onderhoud en de financiële processen. Maar dankzij de Business Units weet 4PS nog beter wat er in de deelbranches leeft. “In de Business Unit Bouw werken specialisten die ’s nachts dromen van bouwen,” aldus Bakker. Kortom, 4PS sprak altijd al de taal van de bouw, nu spreekt het ook elk dialect.

Trends in de bouw, GWW/infra en installatietechniek

Dat heeft verschillende voordelen voor de klant, zegt Henk van Asselt, Business Unit Manager Installatietechniek. “In onze Business Unit hebben we in de loop der jaren specialistische kennis over de verschillende disciplines vergaard, waardoor we klanten heel gericht kunnen adviseren. Maar ook kunnen we per Business Unit sneller en effectiever dan voorheen inspelen op de trends en ontwikkelingen in de bouw, GWW/infra en installatietechniek.” De Business Unit Managers geven ieder een voorbeeld van zo’n ontwikkeling en hoe 4PS daarop inspeelt. Van Asselt begint: “In de installatietechniek is Internet of Thinks (IoT) sterk in opkomst. Apparaten en systemen worden steeds slimmer. Als bijvoorbeeld in een ketel sprake is van onderdruk, geeft deze een signaal af. Wij hebben ervoor gezorgd dat dit signaal in 4PS processen activeert. Hierdoor kan er snel worden ingegrepen op afstand, kan het object in storing worden gebracht of automatisch een servicemelding worden aangemaakt.” In de GWW/Infra liggen klanten volgens Van Noord vaak wakker van iets relatief basaals: projectbeheersing. “Denk aan de steeds complexere contractvormen waarvoor zij verantwoordelijk zijn. Gelukkig is projectbeheer de core van 4PS Construct, zo kunnen we klanten eenvoudig helpen om zaken als meer- en minderwerk goed te regelen.” Volgens Bakker is ten slotte de enorme groei in de woningbouw een grote ontwikkeling, die duidelijke communicatie vereist. “Zoals die tussen bouwbedrijf en kopers. Iemand die een woning koopt, kan tijdens het bouwproces uit talloze opties kiezen. Hierdoor moeten bouwer en koper regelmatig communiceren. Door de oplossing HOOMCTRL naadloos te integreren met 4PS Construct kan een bouwbedrijf nu alles rondom kopersbegeleiding op één platform beheren.”

Continue innovatie

Dit laatste voorbeeld toont een ander aspect van innovatie door 4PS zelf. Door klanten te vragen naar wat er bij hen leeft, kan 4PS de eigen oplossing verrijken met relevante externe koppelingen. Van Asselt: “Wij geloven er sterk in dat we steeds beter moeten worden in waar we zelf goed in zijn.

Dat wil zeggen: een allesomvattende standaard ERP-oplossing voor de bouwnijverheid. Daarnaast koppelen we 4PS Construct met de beste externe oplossingen uit de markt. Denk aan een goede nicheoplossing als 12Build, O-prognose (MJOP/MJOB/NEN2767), en Ibis Trad en GWW Calc.” Zo is 4PS Construct niet alleen standaard software, maar inmiddels ook dé standaard: compleet, modern en verrijkt door integraties met de beste, aanvullende nicheoplossingen. Zie daar het verhaal van 4PS, dat volgend jaar 20 jaar bestaat. De basis is al die tijd gelijk gebleven, een integrale softwareoplossing gebaseerd op state-of-the-art Microsoft-technologie. Maar dan wel een oplossing die continu in ontwikkeling is. Zodat alle klanten van 4PS weten dat ze over de modernste software beschikken, volledig toegesneden op hun specifieke business.

De groei van 4PS

Een van de eigenaren van 4PS, Martin Westerink, vertelt over de ontwikkeling van 4PS: “Deze laat zich het best illustreren door het groeiende aantal werknemers en vestigingen. In 2000 begonnen we met z’n drieën. Kort voor de crisis, in 2008, hadden we al 40 werknemers en kort erna, rond 2013, 100. Inmiddels hebben we meer dan 240 mensen in dienst, zo’n 200 in Nederland en zo’n 40 in het Verenigd Koninkrijk. In 2017 hebben we daar namelijk in Birmingham een bedrijf overgenomen. Samen met 7 internationale partners zijn we internationaal actief in 20 landen. Deze cijfers geven wel aan hoe gewild onze oplossingen en diensten zijn.”

  • Deel dit artikel: