Blogs

3 redenen voor het digitaliseren van uw service- en onderhoudsproces

Stelt u zich eens voor: er komt een melding binnen op het gebied van service en onderhoud. Er is storing aan een installatie, en u wilt uw monteur natuurlijk zo snel mogelijk op pad sturen om het onderhoud te verrichten. Miscommunicatie, onnodige fouten en administratieve rompslomp kunnen dit proces echter vertragen. Veel bedrijven gebruiken namelijk nog altijd slecht geautomatiseerde  processen voor callintake, werkvoorbereiding en uitvoering. Excelbestanden en papieren service orders zijn nog aan de orde van de dag. Dit kan zorgen voor onnodige fouten en dus in overbodige kosten.

Een goede softwareoplossing kan deze problemen oplossen, maar hoe? In deze blog bespreken we drie redenen waarom digitalisering en optimalisatie van het service- en onderhoudsproces cruciaal is.

1. Efficiënter communiceren met uw partners

In het service- en onderhoudsproces communiceert u met verschillende opdrachtgevers. Bijvoorbeeld met een bedrijf, gebouwenbeheerder of eigenaar/huurder van een woning. Door uw processen te digitaliseren én alle gegevens elektronisch uit te wisselen, werkt u op een effectieve manier samen met uw opdrachtgevers. U verzamelt al uw informatie in dezelfde softwareoplossing, en gebruikt portalen of digitale uitwisseling conform de Ketenstandaard Bouw en Installatie om de juiste informatie te ontsluiten naar betrokken alle partijen.

2. Faalkosten reduceren

Hoe meer ketenpartners betrokken zijn bij het service- en onderhoudsproces, hoe groter de kans op fouten. Dit kan leiden tot hoge faalkosten. De faalkosten van de installatiebranche worden geschat op zo’n 10 procent van de winst (bron: installatie.nl). Deze faalkosten ontstaan vaak door fouten in de call-intake en werkvoorbereiding. Wanneer er in de call-intake fouten worden gemaakt, heeft dit vooral consequenties voor werkvoorbereiders en medewerkers in de uitvoering.

Het hebben van de juiste, actuele en kwalitatieve data is ontzettend belangrijk bij het reduceren van faalkosten. Digitale oplossingen kunnen hierbij helpen. Door uw gegevens digitaal op te slaan in een integrale oplossing, en de gegevens vervolgens te delen middels een daarvoor geschikt portaal, blijven de betrokken partijen altijd goed ingelicht.

3. Meer inzicht in voortgang en rapportages

Data beheren vanuit één systeem biedt vele voordelen. Consistentie, betrouwbaarheid en efficiency in het verwerken van processen zijn enkele voorbeelden. Klanten zijn tegenwoordig veeleisender op het gebied van meedenken. U kunt ze ontzorgen door digitaal inzicht te geven in de voortgang van bijvoorbeeld SLA-contracten. Bedrijven die real-time inzicht kunnen geven in prestaties van hun werk en afspraken én die dit ook transparant communiceren, zijn koploper in hun dienstverlening. Klantbeleving als onderscheidend vermogen!

Wilt u meer weten over het digitaliseren van uw service- en onderhoudsproces? Lees onze whitepaper: ‘In acht stappen uw service- en onderhoudsproces in de installatiebranche digitaliseren.’

Lees whitepaper

Over de auteur

Floris Wilod Versprille | Floris is sinds 2018 werkzaam bij 4PS. Na zijn studie aan de HAN begon hij met werken in de dakdekkersbranche. Daar was hij actief als commercieel technisch adviseur. Na deze mooie eerste stap in zijn carrière kwam hij terecht bij 4PS om dieper op de werkprocessen en software van bedrijven binnen de installatiebranche in te gaan. In zijn huidige rol komt Floris diverse situaties en omgevingen tegen waar één zaak centraal staat, het automatiseren en ondersteunen van de organisaties die opzoek zijn naar een nieuw ERP-systeem.

  • Deel dit artikel: