Draagvlak essentieel bij digitalisering bouwsector | Draisma Bouw als voorbeeld
In zijn dagelijks werk houdt Arnaud Baas zich bezig met automatisering en daarmee ook met digitalisering en analyse. “Ik breng in kaart welke processen er zijn, breng dat in beeld en onderbouw dat met rapportages. Ook bouw ik eigen apps binnen Draisma. Onder digitaliseren versta ik ook automatiseren; soms is iets al digitaal maar nog niet automatisch. Automatisering is daarom een belangrijk onderdeel van digitaliseren.”
Arnaud Baas – Business Analist ERP
Draisma Bouw
Het op een rij zetten van hoe processen verlopen is essentieel, vindt Arnaud, want je kunt een proces niet goed verbeteren als je niet goed weet hoe het in elkaar steekt. “Je zult eerst de boel goed moeten organiseren, alle (sub)processen in kaart brengen. Maak dat visueel voor de mensen en geef aan wat je wilt bereiken. Vandaaruit bekijk je hoe je dat digitaal kunt doen. Maar als je het gewone proces al niet goed voor elkaar hebt, wordt het heel lastig daar een digitaal proces van te maken.”
Conservatieve sector
Arnaud constateert echter dat de adoptie van digitale ontwikkelingen in de bouwsector maar langzaam gaat. “De bouw is in sommige zaken, zoals veranderingen, heel conservatief. Waar andere sectoren al lang en breed robots inzetten, loopt de bouw er een beetje achteraan. Wij hebben bij Draisma de bril op dat we echt willen digitaliseren. Dat papiertje waarmee de timmerman naar buiten ging, is bij ons jaren terug al digitaal gemaakt. Daardoor kunnen we nu veel meer inzetten op automatiseren. Daar zitten wij nu.”
Zorg voor draagvlak
Waar je als organisatie tegenaan kunt lopen, is dat medewerkers het lang niet altijd zien zitten om met digitale tools aan de slag te gaan. Arnaud: “Ik heb vanuit de IT ervaren dat we vaak lekker snel dingen bouwen en zeggen: we gaan het zo en zo doen. Maar voordat je de hele organisatie meehebt, zijn de mensen vaak de remmende factor. Zie maar eens een hele organisatie mee te krijgen.”
Hij vervolgt: “Digitalisering heeft een enorme impact op mensen. Als IT’er heb ik die mensen echt nódig. Ik kan die kar niet in mijn eentje trekken, er moeten mensen bij betrokken zijn die het werk dagelijks doen. Anders verlies je draagvlak. Dat is het allerbelangrijkste, dat je draagvlak hebt. Met digitalisering wordt het werk als het goed is leuker. Je hebt meer inzichten en ontvangt meer feedback.”
Digitaal klanttevredenheidsonderzoek
Hij noemt een voorbeeld uit eigen ervaring. Bij Draisma hebben ze het klanttevredenheidsonderzoek gedigitaliseerd en dus wordt er nu feedback per mail gevraagd aan zowel klanten als werkadressen. “In het verleden werden er aannames gedaan over of een klant wel of niet tevreden was, bijvoorbeeld naar aanleiding van boze telefoontjes. Maar een tevreden klant belt meestal niet op.” Tegenwoordig kan die tevredenheid in één keer gemeten worden, stelt Arnaud: “Met een rapportage die we gewoon op een scherm hebben staan en die iedereen kan bekijken, kunnen we in één oogopslag op basis van feiten zien hoe tevreden onze klanten zijn. Collega’s die buiten de deur werken, vinden het ook leuk dat er feedback komt. Het mes snijdt echt aan twee kanten: zowel positieve als negatieve feedback. Het is heel leuk om te zien; vaak geven mensen in tekst ook nog een compliment.”
BIM
Een actueel voorbeeld waaruit blijkt dat ook door medewerkers zelf wordt aangegeven dat ze willen digitaliseren, is BIM. Daar wordt sinds een aantal jaren mee gewerkt binnen het bouwbedrijf, maar nog niet door de hele organisatie. Arnaud Baas: “Digitalisering blijft onderwerp van gesprek bij ons. We zijn dit jaar begonnen met een BIM-werkgroep, omdat we merkten dat medewerkers daar meer mee wilden doen. We werken al jaren met BIM, maar nog niet op het volledige niveau. Zo’n groot onderwerp gaat met horten en stoten, maar met de werkgroep willen we er meer uit gaan halen.”
Doe het goed
Hoewel de adoptie van digitale technologieën inmiddels al jarenlang gemeengoed is bij Draisma, zou er wat Arnaud betreft een hoger tempo in mogen. “Van mij als IT’er zou het iets sneller mogen gaan. Maar ik heb er een hekel aan als er iets wordt bedacht vanachter een bureau, dat niet wordt gedragen door de organisatie. Dan kun je er maar beter iets langer over doen en het dan goed doen, dan heel veel een beetje half doen. Vroeger deden we dat: veel projecten tegelijk maar allemaal maar voor de helft. Dan krijg je net niks. Ik waak er daarom voor dat het gewoon goed gebeurt.”
Dat doet hij vanuit zijn rol bijvoorbeeld door data inzichtelijk te maken voor zijn collega’s. Hij omschrijft: “De gebruiker wil graag in plaatjes en metertjes zien wat het effect van iets is, niet in teksten en lijstjes. Zó’n rapportage spreekt tot de verbeelding, zonder dat iemand een hele lijst hoeft door te bladeren en daar zelf een conclusie uit mag trekken. Dat is ook onderdeel van digitaliseren: data inzichtelijk maken voor mensen.”

E-book Digitalisering in de bouwsector
Wil je meer weten over de ontwikkelingen rond digitalisering in de bouwsector? Of ben je benieuwd hoe andere bedrijven hiermee omgaan? Download ook ons e-book en bereid je goed voor op de toekomst.