De opkomst van AI in consultancy

De opkomst van AI transformeert de wereld in een razendsnel tempo en is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Als ITbedrijf kan je hier natuurlijk niet om heen. In deze blog gaan we daarom in gesprek met Laurens Ebbers, teamlead bij Business Unit Installatie. We praten over wat AI nu al betekent en hoe de toekomst van onze consultants eruit kan zien.  

Kennismaken met AI 

Het gebruik van ChatGPT begon voor Laurens als een persoonlijk experiment. Zijn eerste vraag aan het AI-model was: ik wil op vakantie, waar kan ik het beste heen? Nadat ChatGPT hem hielp met het plannen van zijn vakantie groeide zijn interesse in deze techniek. “Chatbots worden al lang gebruikt maar die zijn eigenlijk nooit goed genoeg. Ik zag de kloof tussen traditionele chatbots en deze geavanceerde AI. Dit wekte mijn nieuwsgierigheid om te onderzoeken hoe ik AI kon inzetten om mijn consultancywerk te verbeteren”, vertelt Laurens. 

Hoe kan je ChatGPT nu gebruiken in je werk als consultant? 

“Als consultant ben ik vaak alleen bij klanten op locatie en word ik geconfronteerd met diverse vragen en uitdagingen. ChatGPT kan dan waardevolle ondersteuning bieden. Vooral bij standaardvragen over Microsoft Business Central, die ik voorheen op internet moest opzoeken. Met AI kan ik sneller en efficiënter reageren op klantvragen. Dat komt zowel mijn productiviteit als de klanttevredenheid ten goede”, antwoordt Laurens.  

Welke uitdagingen brengt ChatGPT met zich mee? 

Natuurlijk brengt AI ook uitdagingen met zich mee. Laurens vertelt: “ChatGPT heeft uitgebreide kennis van Microsoft-producten, maar mist de specifieke werkinstructies van 4PS-projecten. Dit beïnvloedt de nauwkeurigheid van de antwoorden nog enigszins. Onze supportteams en consultants leveren momenteel dus betere service voor onze klanten dan een AI-model”.  

De toekomst van AI  

Naast uitdagingen biedt AI ook een wereld van mogelijkheden. Intern is er een brainstormsessie geweest waar veel interessante ideeën uitkwamen.  “Het gebruik van AI is zo breed wat het lastig maakt om te beslissen waarmee je gaat beginnen”, zegt Laurens. “In een ideaal scenario werkt AI als een interne chatbot voor ondersteuning. Deze chatbot voeden we met onze eigen data en biedt AI geavanceerde oplossingen aan klanten. Stel je voor dat we foutmeldingen automatisch detecteren en direct actie ondernemen om de klant te helpen. Zonder te wachten op een menselijke reactie. Dit zou het niveau van service en klantgerichtheid aanzienlijk verbeteren”, vertelt Laurens.  

Conclusie 

De ontwikkeling van AI staat nog in de kinderschoenen, maar de potentie is al duidelijk zichtbaar. “We moeten echter als maatschappij nadenken over de juiste inzet van AI en hoever we willen gaan. Als IT-bedrijf is het cruciaal om in te spelen op trends en ontwikkelingen. Ook AI, met ChatGPT als een veelbelovend begin, zal ongetwijfeld een blijvende impact hebben op ons werk en de wereld om ons heen”, sluit Laurens af.  

Meer weten? 

Ben je benieuwd geworden naar consultancywerk en wil je meer weten over wat onze consultants doen? Neem dan een kijkje op onze consultancy pagina of check de vacatures! 

  • Deel deze blog

Are you ready to build your future?

Bekijk onze vacatures en solliciteer direct!