Risico’s in de bouw: hoe behoud jij de controle?

Moet jij soms dagen, zelfs weken wachten op bijgewerkte rapportages om inzicht te krijgen in de projectkosten? Neem je soms noodgedwongen beslissingen op basis van verouderde of incomplete data? Dat is geen ideale situatie en is niet altijd zonder gevolgen voor jouw bouwbedrijf. Want als je niet goed weet hoe jouw projecten er nu voorstaan kan je ook niet snel bijsturen wanneer het dreigt fout te gaan. Om de financiële risico’s in de bouw te beperken, is het daarom belangrijker dan ooit om goed zicht te houden op het volledige plaatje. Hoe je dat doet? Dat lees je hier!

Meld je aan voor de webinar

Risico’s in de bouw: uitdagingen en kansen

Verandering is alomtegenwoordig in de bouw. Bouwbedrijven hebben continu te maken met potentiële risico’s en onverwachte situaties. Zo’n obstakel kan, als je ze niet in een vroeg stadium signaleert en aanpakt, het succes van een project en het rendement aantasten. Maar dat tijdig opsporen van potentiële risico’s lukt soms niet, omdat bedrijven realtime inzicht missen in hun projecten. Ze werken met verouderde rapporten, incomplete calculaties of onrealistische planningen. Daardoor verliezen ze bijvoorbeeld grip op de materiaalkosten of op de inzet van resources. Bedrijven die risico’s in de bouw echter in een vroeg stadium signaleren, beoordelen en aanpakken, zijn wel in staat om risico’s om te buigen tot gouden kansen. Goed projectmanagement is daarom bij bouwprojecten een must. Wil je meer weten over hoe je met goed projectmanagement vinger aan de pols houdt bij projecten? Lees dan ook onze blog ‘Verbeter projectmanagement in de bouw‘.

Nauwkeurige calculaties maken is een must

Er zijn dus veel elementen die roet in het eten kunnen gooien tijdens een project en ervoor zorgen dat het resultaat niet altijd matcht met de verwachtingen. Eén bekend struikelblok is werken met incomplete of onnauwkeurige calculaties. Het calculatieproces is een erg belangrijk onderdeel van projectmanagement in de bouw; nauwkeurige kostenberekeningen zorgen ervoor dat je binnen budget blijft en de financiële risico’s zo beperkt. Om jou een handje te helpen bij het maken van nauwkeurige calculaties zetten wij drie veelvoorkomende valkuilen op een rij. Weet je precies wat je vooral niet moet doen bij het calculeren!

  • Overhaastige calculaties maken
    Het is een groot risico in de bouw om calculaties te baseren op overhaaste conclusies. Een kleine misrekening of foute aanname tijdens de voorbereidingsfase duikt ongetwijfeld later opnieuw op. Het opsporen van die foutjes – en het corrigeren ervan – kost je uiteindelijk meer tijd. Besteed daarom voldoende tijd aan je kostenberekeningen.
  • Vertrouwen op aannames
    Calculaties op basis van feiten brengen jouw bouwbedrijf veel verder dan kostenramingen op basis van aannames of buikgevoel. Een kostenraming maken op basis van aannames gaat wellicht sneller, maar er zijn betere manieren om tijd te besparen. Vereenvoudig het calculatieproces bijvoorbeeld door te werken met stuklijsten of meetstaten van vergelijkbare projecten.
  • Inkoop trekt het wel recht!
    Een gedetailleerde calculatie op basis van actuele prijzen laat zien of je de verwachte winstmarge gaat halen. Maar merken inkopers dat materialen in werkelijkheid veel duurder zijn, dan kunnen ze maar weinig doen om dat recht te trekken. Bespaar inkopers en werkvoorbereiders dus onderhandelingswerk om de prijzen alsnog te drukken en zorg voor een realistische calculatie, gebaseerd op actuele prijzen.

Benieuwd welke andere valkuilen je maar beter vermijdt bij het maken van kostenberekeningen? Lees dan ook deze blog waarin we meer vertellen over het maken van nauwkeurige calculaties!

Beperk de risico’s binnen jouw projecten

Voor bedrijven die projectmatig werken is het dus erg belangrijk dat je vanaf de start van een project de potentiële risico’s begrijpt, de onderliggende oorzaken weet op te sporen en snel kunt reageren op signalen. Zoals je al kon lezen is het maken van nauwkeurige calculaties belangrijk bij het voorkomen van budgetoverschrijdingen, maar er zijn nog meer risico’s die je niet over het hoofd mag zien. Om je inzicht te geven in waar het mogelijk fout gaat, beschrijven we in deze whitepaper vijf veelvoorkomende financiële risico’s waarmee bouwbedrijven dagelijks worden geconfronteerd. Download de whitepaper hier en lees hoe je deze risico’s en uitdagingen aanpakt en hoe jij wel grip houdt op jouw projecten.

Download de whitepaper

Webinar: Minimaliseer risico’s en maximaliseer winstmarges

Het is dus duidelijk; wil je de financiële risico’s bij bouwprojecten beperken? Dan is het cruciaal dat je goed zicht hebt – en houdt – op hoe projecten. Hoeveel hebben we al uitgegeven? Hoe zit het met de beschikbaarheid van resources? Vragen die je enkel kan beantwoorden als je alle data rondom projecten en processen samenbrengt in één systeem. Onze totaaloplossing 4PS Construct geeft jou dat inzicht. 4PS Construct is een totaaloplossing die onder andere projectmanagement, rapportages, calculatie, planning en financiële administratie samenbrengt in één softwarepakket. Wil je weten hoe dat in de praktijk eruit ziet? Schrijf je dan in voor onze webinar op 9 november en ontdek hoe wij bedrijven in de bouw helpen met het minimaliseren van financiële risico’s met onze totaaloplossing 4PS Construct. Zien we jou online?

Schrijf je in voor de webinar

Bart Jansen

Sales Manager