Blogs

Bewonerscommunicatie optimaliseren door digitalisering: 3 tips

Stelt u zich eens voor, tevredenheid bij alle betrokken partijen tijdens een groot onderhoudsproject of renovatie. Bewoners zien niet altijd de noodzaak of voordelen in van werkzaamheden die uw bedrijf moet uitvoeren. Goede bewonerscommunicatie tijdens uw project in vastgoedonderhoud is daarom essentieel.

Goede bewonerscommunicatie klinkt makkelijk, maar efficiënte communicatie is toch vaak lastiger dan gedacht. De communicatie tussen u en de bewoners of tussen de aannemer en de bewoners vindt namelijk via meerdere kanalen plaats. Hierdoor kan het lastig zijn om overzicht te houden. Fouten worden vaker gemaakt en kunnen leiden tot faalkosten. Het kan daardoor langer duren voordat bijvoorbeeld een reparatie ook echt plaatsvindt. Dit wilt u natuurlijk niet. Verbeter uw bewonerscommunicatie daarom met deze drie tips:

1. Regel uw bewonerscommunicatie via één kanaal tijdens vastgoedonderhoud

Om ervoor te zorgen dat de communicatie met bewoners goed verloopt en om de faalkosten te reduceren, is het belangrijk om te digitaliseren. Hierdoor kan communicatie via één kanaal plaatsvinden en is het niet alleen voor u een stuk makkelijker en overzichtelijker, maar ook voor de bewoner. Deze kan tevens op een snelle manier aangeven wanneer onderhoud nodig is.

Bewonerscommunicatie

2. Geef bewoners persoonlijke aandacht

Onthoud dat niet iedere bewoner digitalisering als vooruitgang zal zien. Toon begrip voor de verschillende doelgroepen en geef hen persoonlijke aandacht als ze dat nodig hebben. Het doel is dus digitalisering, maar wel door scherp te blijven op de behoeften van uw bewoners. Voorheen stuurde u bijvoorbeeld post, maar tegenwoordig is het met digitalisering ook mogelijk om het grootste deel van uw bewoners digitaal te bereiken.

3. Maak gebruik van één geïntegreerde softwareoplossing voor de bouw

Om uw bedrijfsprocessen te optimaliseren is goede en overzichtelijke bewonerscommunicatie erg belangrijk. Dit kunt u makkelijk doen door gebruik te maken van één geïntegreerd softwaresysteem waarop alle informatie real-time te bekijken en aan te passen is. Hierdoor kunt u een groot deel van uw communicatie automatiseren, waardoor er meer tijd over blijft voor persoonlijk contact met de bewoners.

Wilt u meer weten over het digitaliseren van de bewonerscommunicatie? Lees dan de whitepaper: ‘Digitale oplossingen voor 4 uitdagingen in het vastgoedonderhoud.’

Download whitepaper

  • Deel deze blog

Over de auteur

Bart Jansen | Bart is inmiddels 8 jaar werkzaam bij 4PS. Bart is als bouwkundige opgeleid aan de HTS Bouwkunde. Na 5 jaar praktijkervaring in de restauratie van diverse grachtenpanden en kerken in Amsterdam, maakte hij in 1993 de overstap naar de IT voor de Bouw. De afgelopen 27 jaar heeft Bart dagelijks te maken met aannemers over de keuze voor een nieuw ERP systeem.