Blogs

Digitale trends installatiebranche 2021

Een blik op 2021

Met welke digitale trends gaat de installatiebranche in 2021 aan de slag? Veel installatiebedrijven hebben het afgelopen jaar gebruikt om kritisch naar organisatieprocessen te kijken. Door de effecten van het coronavirus daalde de hoeveelheid kort-cyclische onderhoudsklussen voor installateurs in 2020 met wel 75%.  Benieuwd hoe dit effect heeft op de digitale trends binnen de installatie? In deze blog zetten we de belangrijkste trends en ontwikkelingen voor u op een rij.

1. Datagedreven ondernemen in de installatiebranche

Datagedreven ondernemen zal in 2021 een belangrijk thema zijn voor de installatiebranche. Beslissingen worden steeds vaker genomen op basis van cijfermatige inzichten in de organisatie. Softwaretools die dit mogelijk maken zullen daardoor steeds populairder worden. Software geeft diverse inzichten op basis van de data vanuit het systeem. Door sommige organisaties worden deze ook nog aangevuld met dashboardfunctionaliteiten (bijv. PowerBI). Deze toepassingen worden in toenemende mate onmisbaar voor het aansturen van een organisatie.

2. Werken met BIM in de installatiebranche

Een onderwerp dat ook dit jaar niet kan ontbreken in de installatiebranche is BIM. BIM-modellen blijven een opmars maken binnen de installatiebranche. BIM is een werkmethodiek waarbij in een 3D Bouw Informatie Model (BIM) integraal wordt samengewerkt door diverse disciplines. Vooral projectgeoriënteerde installateurs focussen zich op het automatiseren van de processen rond de BIM-modellen. Het automatisch vullen van inkoop, werkvoorbereiding, maar ook productiestanden worden gekoppeld aan deze modellen.

3. Internet of Things in de installatie

Naar verwachting zal Internet of Things (IoT) ook in 2021 een onmisbare trend blijven in de installatiebranche. IoT betekent dat elektrische apparaten met elkaar en met het internet worden verbonden. Hoe kunnen installateurs IoT-technologie toepassen? Een belangrijke toepassing van het Internet of Things is het verstrekken van nauwkeurige informatie door apparaten aan te sluiten op het internet. Als alle informatie rondom apparatuur op een plaats gecentraliseerd kan worden, heeft een servicemonteur duidelijk overzicht van alle essentiële gegevens.

Lees meer over IoT in de whitepaper: ‘Internet of Things in de Installatietechniek – 5 veelgestelde vragen’.

4. Toepassen van het principe: ‘Management by exception’

Een andere ontwikkeling in de installatiebranche is het steeds meer toepassen van het managementprincipe ‘Management by exception’. Dit betekent dat het hogere management alleen ingrijpt als resultaten afwijken van eerder vastgestelde budgetten of doelstellingen. Softwareprogramma’s worden steeds meer ingezet om alleen bijzonderheden weer te geven die het standaardproces niet volgen om zo de hoeveelheid te controleren, data te verkleinen en overige data geautomatiseerd door het systeem te laten controleren. Door bijzonderheden in het proces, de rapportages of dashboards expliciet naar voren te laten komen wordt het voor directie of management mogelijk om te sturen op uitzonderingen. Dagelijkse werkzaamheden die binnen parameters blijven worden automatisch gecontroleerd door het systeem.

Twee voorbeelden waar onder andere op wordt gestuurd zijn de financiële as en de procesmatige as. Op financieel gebied kan er gekeken worden naar budgetoverschrijdingen of betalingsachterstanden op basis van de ingestelde drempelwaardes. Op de procesmatige as wordt gekeken welke orders extra aandacht nodig hebben om bijvoorbeeld bestellingen op tijd binnen te krijgen en op de juiste tijd bij de juiste mensen te plannen.

5. De ontwikkeling van Cloud Software in de installatiebranche

Het jaar 2020 was het jaar van het definitief uitrollen van de Microsoft Cloud. De wijze waarop er zakelijk gebruik gemaakt wordt van software lijkt hierdoor definitief veranderd. Bij 80% van de software-implementaties kiezen bedrijven tegenwoordig voor de cloud. Ook het samenwerken in de cloud wordt steeds belangrijker. Diverse cloud collaboration tools helpen projectteams en fasen met elkaar te verbinden. Hierdoor is het mogelijk om op een veilige en betrouwbare manier samen te werken én iedereen heeft real-time inzicht in dezelfde data.

Naar verwachting zullen de ontwikkelingen rondom cloudsoftware zich in 2021 verder uitrollen. Extra toepassingen en ontwikkelingen op het gebied van zowel de hardware als software blijven een strategische pijler voor diverse softwareleveranciers.

Uitdaging voor 2021 in de installatiebranche

Zoals u leest zijn er in 2021 weer genoeg interessante en innovatieve oplossingen waar de installatiebranche van kan profiteren. Een belangrijke uitdaging hierbij is: hoe kunnen al deze processen geïntegreerd worden in één systeem? Het is namelijk onmogelijk om een nieuwe oplossing te implementeren, zonder rekening te houden met andere processen die hierdoor worden beïnvloed.

Is uw installatiebedrijf klaar om de volgende stap te zetten in digitalisering? Bij het digitaliseren van uw bedrijfsprocessen moet u verschillende stappen doorlopen. Waar moet u nu beginnen? In de whitepaper ‘Het 5-stappenplan voor het digitaliseren van uw bedrijfsprocessen in de installatietechniek’ nemen wij u mee in de stappen van het digitalisatieproces. Van het bepalen van het doel tot het kiezen van een geschikte partner en het implementeren van de software.

Download whitepaper

  • Deel deze blog

Over de auteur

Floris Wilod Versprille | Floris is sinds 2018 werkzaam bij 4PS. Na zijn studie aan de HAN begon hij met werken in de dakdekkersbranche. Daar was hij actief als commercieel technisch adviseur. Na deze mooie eerste stap in zijn carrière kwam hij terecht bij 4PS om dieper op de werkprocessen en software van bedrijven binnen de installatiebranche in te gaan. In zijn huidige rol komt Floris diverse situaties en omgevingen tegen waar één zaak centraal staat, het automatiseren en ondersteunen van de organisaties die opzoek zijn naar een nieuw ERP-systeem.