Blogs

Beter samenwerken in de bouw doe je met moderne technologie

Bij het analyseren van de belangrijkste oorzaken van faalkosten zien we dat slechte samenwerking in de bouw, GWW en installatietechniek veruit de belangrijkste oorzaak is. Er gaat veel geld, en kostbare tijd, verloren omdat stakeholders niet goed met elkaar communiceren. In deze blog laten we zien hoe je samenwerken in de bouw eenvoudiger maakt met handige apps en portalen.

Samenwerken in de bouw: focus eerst op de interne samenwerking

Samenwerken is natuurlijk een breed begrip. Er is de samenwerking in de keten waarbij je te maken hebt met opdrachtgevers en onderaannemers. Maar er is ook de interne samenwerking waar het vaak stroef verloopt. Wanneer je wilt werken aan beter samenwerken in de bouw, GWW en installatie is het een goed idee om te starten met de interne samenwerking. Want daar valt vaak al heel wat te winnen door communicatiestromen tussen back-office en de bouwplaats te verbeteren.

Een goede inzet van moderne technologie om informatie met elkaar te delen is hierbij cruciaal; beter samenwerken begint in de meeste gevallen met effectievere communicatie! We zetten enkele voorbeelden op een rij van manieren hoe 4PS bedrijven ondersteunt bij het verbeteren van de communicatie tussen bouwplaats en kantoor.

Verbindt kantoor met de bouwplaats

Ondersteun buitendienstmedewerkers met een handige app bij hun dagelijkse werkzaamheden op locatie; handig voor bouwbedrijven die zich ook richten op renovatie en onderhoud. Deze Buitendienst app is volledig geïntegreerd met totaaloplossing 4PS Construct; alle informatie in de app komt rechtstreeks uit het ERP en is altijd actueel. Wanneer de planner bijvoorbeeld een werkorder inplant bij een collega, ziet deze collega direct alle informatie in de Buitendienst App. Servicemonteurs, schilders of glazenzetters zien onmiddellijk wanneer en waar ze heen moeten, hebben inzicht in de details van een werkorder en zien welk materieel ze nodig hebben.

Zo vermijd je dat collega’s onvoorbereid bij de klant arriveren, of meerdere malen naar kantoor moeten bellen met vragen over werkorders. Alle gegevens die zij vervolgens in de app invoeren, is ook direct zichtbaar in het ERP voor collega’s op kantoor. De planner ziet bijvoorbeeld in het planningsoverzicht waar medewerkers op dat moment aan het werk zijn. En de administratie kan direct serviceorders factureren zodra de klant de digitale werkbon in de Buitendienst App ondertekent. Dit zorgt niet alleen voor een betere samenwerking, het proces verloopt ook heel wat sneller.

Altijd aan de slag met de meest actuele documenten

Voor collega’s op de bouwplaats is de On-site App een handig hulpmiddel om hen te ondersteunen bij diverse taken op de bouwplaats. De 4PS On-site App houdt hen op de hoogte van actuele informatie binnen een project; zonder dat ze toegang nodig hebben tot de bedrijfssoftware. In de 4PS On-site App raadpleeg je de meest actuele versie van documenten, issues en checklijsten. Dat is belangrijk, want veel tijd – en geld – gaat verloren tijdens bouwprojecten omdat medewerkers aan de slag gaan met verouderde informatie. De checklijsten zijn dan weer een handig hulpmiddel bij inspecties of bij de oplevering van een woning. De mogelijkheid om foto’s toe te voegen bij specifieke inspectiepunten maakt de On-site App ook een handig instrument voor het vastleggen van informatie conform de Wet Kwaliteitsborging (Wkb).

Digitaliseer jouw opnameproces

De 4PS Mutatieonderhoud App vereenvoudigt het werk van een woninginspecteur met tools voor een digitale woningopname. Dat vermindert de handmatige taken voor zowel de woninginspecteurs als collega’s op kantoor.  De app geeft kantoormedewerkers een beter beeld van de uit te voeren taken in een woning. De eenheidscodes worden automatisch toegevoegd en per punt voeg je snel een foto toe. Alles wat woninginspecteurs invoeren in de app, staat ook meteen in 4PS Construct! Collega’s op kantoor beschikken direct na de woningopname al over de benodigde informatie om een offerte uit te brengen. Zo kunnen je vakmannen sneller aan de slag en kan de volgende bewoner direct de woning in. Je verbetert dus niet alleen de samenwerking met collega’s; ook woningcorporaties zijn blij als nieuwe huurders sneller in de woning kunnen.

Benieuwd naar – naast beter samenwerken in de bouw – andere slimme manieren om kosten te besparen in jouw bouw-, GWW- of installatiebedrijf? Lees dan ook onze whitepaper De bouw wordt steeds slimmer, maar hoe bespaar je slimmer? en ontdek waar jij nog kan verbeteren in jouw bedrijf.

  • Deel deze blog

Over de auteur

Bart Jansen | Bart is inmiddels 8 jaar werkzaam bij 4PS. Bart is als bouwkundige opgeleid aan de HTS Bouwkunde. Na 5 jaar praktijkervaring in de restauratie van diverse grachtenpanden en kerken in Amsterdam, maakte hij in 1993 de overstap naar de IT voor de Bouw. De afgelopen 27 jaar heeft Bart dagelijks te maken met aannemers over de keuze voor een nieuw ERP systeem.