Blogs

Krijg grip op uw planning in de bouw!

3 uitdagingen om snel aan te pakken

Een goede planning in de bouw is essentieel voor service- en onderhoudsbedrijven. Om de onderhoudswerkzaamheden in uw bouwbedrijf in te plannen moet u namelijk inzicht hebben in uw beschikbare resources, zoals personeel, onderaannemers, zzp-ers en materieel. Als actuele informatie ontbreekt, kan het zijn dat u resources verkeerd inplant. Uw buitendienstmedewerker staat dan bijvoorbeeld met het verkeerde materiaal op locatie. Dit zorgt voor vertraging en ergernis. Benieuwd hoe u deze uitdagingen aanpakt? U leest het in deze blog.

 

Uitdaging 1: Geen overzichtelijke planning in de bouw

Tegenwoordig kampen veel bedrijven in de bouw met een tekort aan personeel. 1 op de 5 bouwbedrijven moeten hierdoor opdrachten uitstellen of afzeggen als gevolg van gebrek aan personeel (Cobouw, 2020). Daarnaast is het lastig om interne maar ook externe medewerkers zoals onderaannemers goed in te plannen op verschillende opdrachten. Door gebrek aan overzicht wordt inplannen steeds lastiger. Het komt soms zelfs voor dat er bij het ene bedrijf de vaklieden ingehuurd worden maar bij het andere bedrijf vaklieden letterlijk ‘op de bank’ zitten.

Oplossing: Gebruik een tool die u een goed overzicht geeft van de beschikbaarheid van iedere medewerker. Er heerst namelijk een grote behoefte aan flexibiliteit van bedrijven voor het inplannen van hun personeel. Een goed overzicht in uw planning in de bouw helpt u met het efficiënt inzetten van personeel op de juiste plek. Zo komt u niet voor verrassingen te staan.

Uitdaging 2: Gebrek aan zicht op de benodigde bouwmaterialen

Door een internationaal tekort aan bouwmaterialen wordt bouwmateriaal stijgen de prijzen en ontstaan er langere levertijden. Vanwege de pandemie hebben veel fabrieken wereldwijd stilgelegen. Men dacht dat er minder vraag zou zijn naar grondstoffen, maar het tegendeel is gebleken. In plaats daarvan gingen veel bedrijven juist hamsteren, met prijsstijgingen voor verschillende materialen als gevolg. Met de stijging van kosten en de langere levertijden van producten wordt het nu nóg belangrijker om overzicht te krijgen op de benodigde bouwmaterialen én een correcte inschatting wanneer deze besteld moeten worden.

Oplossing: Gebruik een tool waarmee u zicht krijgt op de benodigde bouwmaterialen voor een klus, zoals de 4PS Buitendienst App. Met de 4PS Buitendienst App beschikt uw buitendienstmedewerker over alle relevante informatie. Naast het inzien van informatie kunnen buitendienstmedewerkers ook:

  • verbruikte materialen registeren;
  • documenten inzien;
  • uren vastleggen;
  • digitale handtekeningen plaatsen.


Uitdaging 3: Data staat versnipperd in verschillende systemen


Vaak gebruiken bouwbedrijven verschillende losse tools voor hun bedrijfsprocessen. Denk hierbij aan een losse calculatietool, een tool voor het inplannen van materiaal, een tool voor het inplannen van personeel en ga zo maar door. Het gevolg? Handelingen worden vaak dubbel gedaan, de kosten stijgen en de efficiëntie gaat omlaag.

Oplossing: Gebruik een ERP-systeem waarbij alle tools geïntegreerd zijn en dat ervaring heeft met planningen in de bouw zoals ons ERP 4PS Construct dat beschikbaar is in de cloud. Een ERP-systeem waarbij alle tools samenkomen biedt vele voordelen voor uw bouwbedrijf. Zo heeft u ten alle tijden een duidelijk overzicht van uw bedrijfsprocessen, zal het uiteindelijk kosten besparen en vergt het veel minder handelingen. Een planningstool die geïntegreerd is met een ERP-systeem is dé oplossing die uw bouwbedrijf nodig heeft voor een overzichtelijke planning in de bouw.

Wilt u er nou ook achter komen hoe u uw bouwplanning zo efficiënt mogelijk maakt? Lees dan nu de whitepaper ‘5 must-haves voor het maken van een efficiënte planning’!

Download whitepaper

  • Deel deze blog

Over de auteur

Bart Jansen | Bart is inmiddels 8 jaar werkzaam bij 4PS. Bart is als bouwkundige opgeleid aan de HTS Bouwkunde. Na 5 jaar praktijkervaring in de restauratie van diverse grachtenpanden en kerken in Amsterdam, maakte hij in 1993 de overstap naar de IT voor de Bouw. De afgelopen 27 jaar heeft Bart dagelijks te maken met aannemers over de keuze voor een nieuw ERP systeem.